Vattenmätare och avläsning

På en grön vägg sitter en digital vattenmätare. En man med ett barn i famnen läser av den.

Här får du som fastighetsägare i Lidköping svar på allt om din vattenmätare – från hur den fungerar och varför avläsning är viktigt till vad som gäller vid byte. Vi vill göra det enkelt för dig att sköta din vattenmätare och se till att allt fungerar.

Allt du behöver veta om din vattenmätare

En vattenmätare är en mätare som visar hur mycket vatten som används i din fastighet. Den hjälper till att mäta din vattenförbrukning så att vi kan fakturera rätt belopp. Den är också viktig för att upptäcka eventuella läckor i tid.

Vattenmätaren är oftast placerad där vattnet kommer in i huset. Men den kan i vissa fall exempelvis vara placerad i en vattenmätarbrunn.

Vattenmätaren ska sitta på en plats som är lätt att komma åt. Den behöver också vara skyddad mot kyla för att inte frysa sönder. Det är viktigt att det finns en godkänd vattenmätarkonsol som håller mätaren stadigt på plats. Vertikalt monterad vattenmätare ska ändras till horisontell montering vid byte av vattenmätare. Om mätaren sitter i ett mörkt utrymme, se till att det finns belysning så att den går att läsa av och att vi kan utföra byte eller service.

Lidköping miljö och teknik håller på att byta ut alla vinghjulsmätare (analoga mätare) mot digitala mätare med självavläsning.

Har du fått en digital mätare uppsatt kan det vara så att avläsningarna sker automatiskt. Får du hem en lapp från Lidköping miljö och teknik som säger att det är dags att läsa av din mätare ska du göra detta. Men får du ingen lapp blir din mätare avläst automatiskt. Du kan se dina automatiskt avlästa mätarställningar genom att logga in på Mina sidor.

Vattenmätaren ägs av oss på Lidköping miljö och teknik. Men det är du som fastighetsägare som ansvarar för att ta hand om vattenmätaren på rätt sätt, så den inte skadas. Den måste skyddas mot både värme och kyla. Mätare som finns i ouppvärmda utrymmen riskerar att frysa sönder.

Kontakta Lidköping miljö och teknik om vattenmätaren har skadats. Kostnaden för byte eller reparation faktureras dig som fastighetsägare.

Vattenmätaren ska vara plomberad och plomberingen får INTE brytas. Detta för att säkerställa att den inte manipulerats.

Om du planerar att ändra vattenmätarens placering, på grund av om- eller tillbyggnad, måste du först kontakta oss. Det gör du genom att använda vår e-tjänst för "Felanmälan och ändring av vattenmätare". Klicka på knappen nedan.

Det är bara Lidköping miljö och teknik som får bryta vattenmätarens plomberingen samt montera ner och sätta upp vattenmätaren. Samma sak gäller för öppning och stängning av din servisventil vid tomtgräns.

Läs av vattenmätaren

Att läsa av din vattenmätare är enkelt! Gör så här:

  1. Leta reda på vattenmätaren. Den sitter där vattnet kommer in i fastigheten.
  2. Kolla på siffrorna på mätaren. Du ska bara skriva ner siffror efter nollorna. Se bilderna här nedan.
  3. Rapportera siffrorna till oss via Mina sidor eller genom att ringa till oss.
  4. Klart!

Tips! Om du lämnar din mätarställning regelbundet får du en mer exakt beräkning av din vattenförbrukning på din faktura. Vi rekommenderar att du gör det minst två gånger per år.

Läs av en äldre variant av vattenmätare (analog)

Läs av en digital vattenmätare

Det är enkelt att lämna din mätarställning! Du kan:

För att du ska få rätt belopp på din faktura behöver du läsa av din vattenmätare så att du betalar för din faktiska förbrukning. Det är du själv som fastighetsägare som läser av din vattenmätare. För att den beräknade förbrukningen ska bli så rättvisande som möjligt rekommenderar vi att du läser av din mätare två gånger per år.

När vi fått in uppgifterna gör vi en beräkning av din preliminära årsförbrukning. Har du använt mer eller mindre vatten än beräknat, justeras det på nästa faktura.

Byte av vattenmätare

Vi byter regelbundet ut vattenmätare för att säkerställa korrekta mätningar och för att följa lagkrav. För att din mätplats ska vara godkänd inför vattenmätarbytet behöver du som fastighetsägare förbereda följande:

För att din mätplats ska vara godkänd inför byte av vattenmätare behöver följande punkter uppfyllas:

  • Två fungerande avstängningsventiler
    Mätplatsen ska ha en ventil före och en ventil efter vattenmätaren. Om du har ventiler av typen LK580 eller LK581 måste de, tillsammans med konsolen, bytas ut. Dessa är inte längre godkända eftersom de kan gå sönder efter att ha stått orörda under längre perioder, vilket kan leda till omfattande vattenskador.
  • Kontrollerbar backventil
    Det ska finnas en kontrollerbar backventil efter den sista avstängningsventilen. Detta är ett krav för att förhindra återströmning av vatten.
  • Fastmonterad vattenmätarkonsol
    Vattenmätaren ska vara fast monterad i en vattenmätarkonsol, exempelvis mot en vägg. Konsolen säkerställer att vattenmätaren sitter stadigt, vilket minskar risken för vattenläckor.
  • Horisontell montering av konsolen
    Vattenmätarkonsolen ska vara monterad horisontellt. Om din mätare är vertikalt monterad behöver den ändras till en horisontell placering inför bytet.

Behöver du hjälp?

Om din fastighet saknar en godkänd vattenmätarkonsol bör du kontakta en VVS-firma för montering eller byte. Som fastighetsägare ansvarar du för att äga och underhålla konsolen, de två tillhörande ventilerna och backventilen.

En mätplats med godkänd konsol och ventiler

En mätplats med LK-konsol och ventiler som inte längre är godkända

Varning för ventiler märkta LK580 och LK581

Om dina avstängningsventiler vid vattenmätaren är av typen LK 580 eller LK581 måste de, tillsammans med konsolen, bytas ut. Dessa är inte längre godkända eftersom de kan gå sönder efter att ha stått orörda under längre perioder, vilket kan leda till omfattande vattenskador. Om ventilen går sönder skjuts den rakt upp i luften av vattentrycket, och ventilerna kallas därför ofta för ”Champagnekork”.

Vid vattenmätaren finns två avstängningsventiler. Kontrollera att de är täta genom att följa dessa steg:

  1. Stäng ventilen före vattenmätaren.
    Denna ventil är placerad närmast inkommande vattenledning.
  2. Öppna en kran i huset.
    Använd den kran som ligger närmast efter vattenmätaren. Låt kranen stå öppen tills vattnet slutar rinna. Detta kan ta några minuter.
  3. Kontrollera om ventilen är tät.
    Om vattnet slutar rinna helt är ventilen tät och fungerar som den ska. Om vatten fortfarande rinner, behöver ventilen åtgärdas.
  4. Upprepa för ventilen efter vattenmätaren.
    Öppna ventilen före vattenmätaren igen. Stäng därefter ventilen som sitter närmast efter vattenmätaren och upprepa stegen med samma kran i huset.
  5. Behöver du hjälp?
    Om vattnet inte slutar rinna vid något av testerna ska du kontakta en VVS-firma för att få hjälp med att byta ventilerna.

  • Området runt vattenmätaren ska vara fritt från hinder.
  • Se till att det finns minst 60 cm fritt utrymme framför och 70 cm ovanför mätaren.

  • Se till att det finns tillräcklig belysning vid vattenmätaren så att arbetet kan genomföras smidigt och säkert.

Frågor och svar om vattenmätare

Alla fastigheter som är anslutna till det kommunala vattenledningsnätet måste ha en vattenmätare. Vattenmätaren visar hur mycket vatten som används i fastigheten och styr din VA-avgift.

Kostnaderna för vatten- och avloppsverksamheten täcks av de avgifter du som kund betalar. Därför är vattenmätaren viktig. Mätaren tillhandahålls av Lidköping miljö och teknik och monteras av vår personal. Vi byter ut mätaren regelbundet, och för en villa sker bytet ungefär vart tionde år – utan kostnad för dig

Vi kontaktar dig i förväg och föreslår en tid för byte av din mätare.

Byte av vattenmätare som vi planerar bekostas av oss på Lidköping miljö och teknik och ingår i ditt abonnemang. Om en vattenmätare däremot behöver bytas eller repareras på grund av skador som du som fastighetsägare orsakat, till exempel frysskador på grund av mätarens placering, faktureras du för kostnaden

Om du märker att något är fel med mätaren, kontakta oss så hjälper vi dig med en kontroll och eventuell åtgärd.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: limtab@lidkoping.se