Visselblåsarfunktion

Illustration av en visselpipa med blå bakgrund

Det är viktigt att tidigt fånga upp och agera på eventuella missförhållanden i verksamheten. Visselblåsarfunktionen är ett verktyg för att rapportera oegentligheter som det finns ett allmänintresse i att de kommer fram. Funktionen används när du behöver rapportera sådant som inte kan tas i ordinarie kommunikationskanaler.

Vad är visseblåsning?

Visselblåsning innebär att du rapporterar misstankar om allvarliga missförhållanden inom organisationen, till exempel brott, oetiskt beteende eller jäv. Syftet är att skydda både verksamheten, medarbetare och allmänheten.

Vem kan visseblåsa?

Visselblåsarskyddet gäller för alla som har en koppling till verksamheten. Det omfattar både nuvarande och tidigare anställda, praktikanter, volontärer, konsulter och inhyrd personal. Även leverantörer och deras personal omfattas, liksom personer i ledande befattningar.

När ska man inte visselblåsa?

Visselblåsarfunktionen är inte avsedd för personliga klagomål eller konflikter som inte rör allmänintresset. Den är heller inte till för frågor om lön eller andra saker som bör hanteras av till exempel HR eller fackliga representanter.

Exempel på vad du kan anmäla:

  • Mutor och korruption
  • Intressekonflikter och jäv
  • Luftfakturering eller överfakturering
  • Brott mot skattelagstiftning
  • Felaktig hantering av egendom
  • Allvarliga arbetsmiljöproblem
  • Diskriminering eller trakasserier
  • Brott mot interna riktlinjer eller lagar

Hur gör man en anmälan?

Lidköping miljö och teknik använder Lantero som extern leverantör för hantering av visselblåsaranmälningar. För att göra en anmälan besöker du Lidköping miljö och tekniks rapporteringstjänst hos Lantero. Där fyller du i ett formulär med relevant information. Du kan välja att rapportera helt anonymt eller att lämna dina kontaktuppgifter. All information som lämnas via visselblåsarfunktionen hanteras konfidentiellt.

För att skydda din identitet rekommenderas du att använda en privat enhet, till exempel din egen dator eller mobiltelefon, och att du inte är uppkopplad till arbetsgivarens nätverk. Om du väljer att vara öppen med din identitet bör du undvika att använda uppgifter som är kopplade till din arbetsroll eller arbetsplatsens kontaktuppgifter.

Skriv ner eller kopiera följande webbadress till din egen enhet:

wb.lantero.se/lidkopingmiljoochteknik

Vad händer efter att du visselblåst?

Lanteros lösning ger en struktur för handläggningsprocessen, med separata roller för första bedömning av ärenden, utredning och mottagande av ett utrett ärende. Organisationen väljer hur rollerna bemannas.

Processen är utformad för att kunna hantera intressekonflikter och för att kunna engagera oberoende utredare med rätt kompetens för handläggningen av ärenden.

Handläggare jobbar med individuell inloggning för att tydliggöra ansvar och för att säkerställa att ärendeinformation bara blir tillgänglig för rätt personer. Handläggaren kan via systemet korrespondera med uppgiftslämnare och lämna information om hur ärendet har bedömts. När ärendet är avslutat stängs denna möjlighet.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: limtab@lidkoping.se