Böcker om barns rättigheter till alla förskolor

Förskolelärare läser för barn.

Alla barn har rätt att känna till sina rättigheter. Därför erbjuder vi nu alla förskolor och familjedaghem i Lidköping särskilt utvalda böcker som väcker samtal och nyfikenhet kring barns rättigheter, på ett sätt som känns både nära och begripligt.

Som en del i vårt arbete med social hållbarhet erbjuds nu alla förskolor och familjedaghem två böcker som lyfter barns rättigheter i samband med barnkonventionens dag den 20 november.

Böcker som väcker samtal om rättigheter

Böckerna; En pekbok om barnkonventionen av Lidköpingsförfattaren Linda Palm och Du är bra precis som du är – en bok om barnets rättigheter av Susann Swärd, riktar sig till både de yngsta och de lite äldre förskolebarnen.

Syftet är att skapa samtal, reflektion och ge barn möjlighet att upptäcka att rättigheter handlar om just dem, om trygghet, delaktighet och rätten att vara sig själv. Tidiga insatser som stärker barns förståelse för sina rättigheter är en viktig del av ett hållbart och demokratiskt Lidköping, där varje röst räknas, oavsett ålder.

– Alla barn har rätt att känna till sina rättigheter, och förskolan spelar en viktig roll i det arbetet. Genom böckerna vill vi ge barn och vuxna ett enkelt verktyg att prata om vad rättigheter betyder i vardagen,” säger Karoline Jernsparv, utvecklingsledare i Lidköpings kommun.

Satsningen finansieras av Lidköpings ungdomsråd, vars budget används till projekt som stärker barns och ungas hälsa och inflytande.

Barns rättigheter i praktiken – besök på Hagaängs förskola

På avdelningen Lejongropen vid Hagaängs förskola i Lidköping är barns rättigheter en naturlig del av vardagen. Här påverkar barnen verksamheten, projekt och aktiviteter. Demokratiska arbetssätt och ett ständigt pågående samtal om barns syn på olika frågor skapar möjligheter för barnen att vara aktiva, kreativa och delaktiga.

– I vår verksamhet är det viktigt att ge barnen rika möjligheter till att kunna påverka och få inflytande över sin vardag. I våra olika projekt utgår vi alltid från barnens funderingar, frågor och tankar för att på så sätt få barnen att känna sig delaktiga och driva projektet framåt. Vi jobbar medvetet med inkludering, att vi alla har olika förmågor där var och en kan bidra med just sin del. Genom att läsa böcker från olika genrer berikar vi barnens språk och skapar möjligheter för intressanta diskussioner om bokens innehåll samt reflektera tillsammans kring svåra ord och uttryck, säger Carina Johansson, förskolelärare på Hagaängs förskola.

Återkommande kompisprojekt med demokratiska inslag

Varje höst startar avdelningen Lejongropen med ett kompisprojekt där skapande och samtal leder fram till gemensamma överenskommelser om trygghet och hur man är mot varandra.

Barnen uppskattar de demokratiska momenten, inte minst när de får prata om hur beslut ska tas och rösta om vilken ordning olika teman ska arbetas med i projekten.

I den så kallade ”svåra-ord-lådan” samlar barnen ord som väcker frågor när de läser olika böcker. När femårige Nils föreslog att ordet barnkonventionen skulle läggas i lådan fick han frågan vad han tror ordet betyder. Efter en stunds funderande sammanfattade han det så här:

”Att vuxna ska vara snälla mot barn och att vuxna måste lyssna på barn och inte bara på sig själva.”
— Nils, 5 år

Nils, 5 år om vad barnkonventionen egentligen betyder.

Läsmiljöer, högläsning och dialog

Genom fler läsmiljöer och mer högläsning har förskolorna i Lidköpings kommunen det senaste året skapat ännu bättre förutsättningar för samtal om känslor, trygghet och allas lika värde. När pedagoger och barn läser Du har rätt att vara den du är på Hagaängs förskola, väcks frågor om vad det innebär att få vara sig själv och att alla är viktiga.

Om vårt arbete med hållbar utveckling

Vi arbetar aktivt och långsiktigt med hållbar utveckling – miljömässigt, socialt och ekonomiskt – för att skapa en trygg, rättvis och livskraftig kommun både idag och för framtida generationer. Vårt arbete tar avstamp i globala mål som Agenda 2030, Klimatlöften och Sveriges miljömål, och involverar hela kommunkoncernen. Vi tar modiga beslut, uppmuntrar innovation och verkar för ett hållbart Lidköping tillsammans med dig som invånare.

Vill du veta mer?
Läs om vårt hållbarhetsprogram här.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: bildning@lidkoping.se