Välfärdsteknik och digitala stöd

Välfärdsteknik är digital teknik som kan hjälpa äldre personer och personer med funktionsnedsättning att leva självständigt, känna sig trygga, aktiva och delaktiga i vardagen. Exempel är digital teknik är mobila trygghetslarm, tillsyn via trygghetskamera/sensor och läkemedelsautomater.

Välfärdsteknik kan man få som bistånd, genom förskrivning som hjälpmedel eller köpa dem själv på konsumentmarknaden. Nedan kan du läsa mer om den välfärdsteknik som finns tillgänglig i Lidköpings kommun.

En läkemedelsautomat är en typ av minnesstöd som stöttar dig att ta dina läkemedel i rätt tid och som samtidigt ökar din självständighet.

Så fungerar det

En läkemedelsautomat placeras i ditt hem och hemtjänsten laddar den med dina läkemedel som ligger förpackade i dospåsar. När det är dags att ta ett läkemedel matar automaten ut rätt påse. Du får en påminnelse både med ljud och ljus. Om du trots påminnelser inte tar läkemedlet så går ett larm till vår Trygghetscentral som larmar hemtjänsten som då kommer och hjälper dig.

Läkemedelsautomater förskrivs av sjuksköterska i ditt hemvårdsområde.

Du som har behov av tillsyn nattetid kan få tillsynen utförd digitalt för att inte bli störd av fysiska besök men ändå känna dig trygg.

Så fungerar det

Digital nattillsyn genomförs med kamera som även har inbyggda sensorer för att till exempel upptäcka fall. Trygghetskameran monteras i ditt hem och används bara vid de tillfällen som ni kommit överens om. Inga ljudupptagningar tas och inga bilder lagras. Om något avviker vid tillsynen sker ett fysiskt besök av nattpatrullen.

Digital tillsyn via trygghetskamera kan du få via biståndsbedömning. Du får den tillsyn som passar bäst utifrån dina behov.

Genom trygghetslarm kan du tillkalla hjälp om något akut skulle hända i eller utanför hemmet.

Så fungerar det

Stationära trygghetslarm fungerar för akuta situationer i hemmet, medan mobila trygghetslarm även fungerar utanför hemmet. Larmet bär du som ett armband eller runt halsen. Genom att trycka på larmknappen ringer du automatiskt upp Trygghetscentralen som vid behov kontaktar hemtjänstpersonal. Ibland kan man vara i behov av ett trygghetsområde som då larmar om man kommer utanför.

Mobila trygghetslarm kan du få via biståndsbedömning. Du får det trygghetslarm som passar bäst utifrån dina behov.

Digitala inköp innebär att inköpet sker digitalt från en upphandlad butik en gång i veckan.

Så fungerar det

Hemtjänstens personal kommer hem till dig med en surfplatta. På surfplattan visas alla varor tydligt med bild, pris och innehållsförteckning. Du och hemtjänsten gör din beställning tillsammans.

Varorna levereras hem till dig med kyl- och frysbil. Om du inte kan öppna dörren eller packa upp varorna själv kommer du får hjälp. Varje månad får du en samlingsfaktura på dina inköp.

Alla som har trygghetslarm får ett digitalt lås installerat. Det digitala låset gör att personalen kan öppna dörren med en digital nyckel.

Så fungerar det

Ytterdörrens vanliga låscylinder behålls men den kompletteras med en funktion för öppning med digital nyckel. Systemet registrerar vem som öppnar och stänger dörren och när det sker.

Det digitala låset förenklar också för personalen som inte behöver lägga restid på att hämta nycklar inför besök, till exempel vid larm. På så sätt kan personalen snabbare hjälpa dig när du behöver det.

Personalens mobiltelefon är ett viktigt arbetsverktyg. I mobilen ser de dagens planering och information om den plan som beskriver vilket stöd du ska få. Personalen använder också mobilen för att dokumentera vad som har gjorts och för att signera hälso- och sjukvårdsåtgärder.

I mobilen finns även appar med filmer och instruktioner som hjälper personalen att ge dig trygg och säker omsorg.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: socialvalfard@lidkoping.se