Att jobba som timavlönad inom Sektor social välfärd
Som timavlönad medarbetare inom Sektor social välfärd arbetar du där ordinarie personal är frånvarande. Frånvaro kan bero på sjukdom, semester, vård av barn eller liknande. Arbetstiderna är olika. Minsta bokning för ett arbetspass är 4 timmar men kan vara längre och beroende på vilket område du arbetar inom
Så loggar du in i dina system
Aktivera ditt användarkonto
För dig som är nyanställd och ska logga in för första gången på intranätet ska du först skapa ett lösenord med BankID. Du får användarnamnet och länk för att skapa eget lösenord via mail av Bemanningsenheten.
Har du svårt att aktivera användarkontot kan du behöva vara uppkopplad på Lidköping kommuns nätverk.
Intranätet
På intranätet hittar du länk till Medarbetarportal som rör din lön och anställning. Här finns även annan information för dig som medarbetare.
Klicka här för att komma till intranätet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Du loggar in på intranätet med ditt användarkonto.
Glömt lösenord
Om du har glömt lösenordet till ditt användarkonto gå in på Göliska IT Länk till annan webbplats., längst ner på sidan hittar du Återställ lösenord, klicka där. Fungerar inte det kan du kontakta Göliska IT på telefonnummer 0510-77 00 00.
Medvind
Medvind är vårt schema och bemanningssystem. Det är där du som timavlönad ser dina inbokade arbetspass och lägger tillgänglighet för arbete. Önskvärt är att du lägger in din tillgänglighet minst 4 veckor framåt i tiden. Tänk på att din tillgängliga tid ska stämma överens med arbetstiderna på din arbetsplats.
För att ta del av hur du loggar in i Medvind och hur du lägger in tillgänglighet kan du antingen titta på en instruktionsfilm eller läsa Manual för medvind som finns på intranätet. (länka till manual för medvind)
Övriga system
Outlook/mail
Du får en arbetsmail när du blir anställd. Du får din mailadress av bemanningsenheten. Lösenordet till din mail är samma som till ditt användarkonto. Du når din mail via intranätet.
Lifecare
Lifecare används i arbetet med brukarna. Det används enbart under arbetstid. Du kommer få mer information och inloggningsuppgifter när du gör din introduktion på enheten.
Introduktion
Som ny medarbetare ska du ta del av ett antal utbildningar.
Introduktionsutbildning
Som en del av din introduktion och för att du ska komma igång på ett bra sätt har Lidköpings kommun sammanställt en digital introduktionsutbildning som du ska göra. I denna utbildning kommer du få mer kunskap som är viktig för att få förståelse för arbetet. Utbildningen kommer att ge dig kunskaper som du behöver för att utföra dina arbetsuppgifter.
Utbildningen gör du hemifrån, klicka här för att komma till introduktionsutbildningen, Introduktionsutbildning för nyanställda inom Sektor social välfärd. Länk till annan webbplats.
Introduktion på enheten
Bemanningsenheten kommer att kontakta dig för att boka in introduktion på enhet. Du kommer att tillsammans med en handledare/personal att få se hur arbetet fungerar. Du får lära känna din enhet och dess rutiner. Antal introduktionspass är individuellt.
Delegering/läkemedel
Läkemedel och delegering ansvarar enheten du arbetar inom för. För att kunna få delegering att ge medicin behöver du göra en digital utbildning i Visible Care samt en fysisk utbildning med sjuksköterska. Är detta aktuellt för dig kommer du att få mer information när du är igång med din introduktion.
Förflyttningsutbildning
Det kommer att finnas tillfällen att genomföra en utbildning i förflyttningsteknik. Under utbildningen får du lära dig om olika hjälpmedel och förflyttningstekniker när du hjälper brukare. Du kommer att få vidare information när det är dags för dig att gå utbildningen.
Min anställning
Anställningsavtal
Du får ditt anställningsavtal digitalt till din mail. Du går in på länken och signerar ditt anställningsavtal med BankID. Mailet får du från Lidköpings kommun via Addo sign.
Lön
Vid anställning sätts lön utifrån:
- Utbildning
- Arbetslivserfarenhet
- Ålder
Lönerevison sker årligen, lönen ses då över och sätts individuellt utifrån kommunens fastställda lönekriterier.
Lön utbetalas kring den 27:e månaden efter att du har arbetat. Du får timlön, OB ersättning och semesterersättning. Lönen baseras på bokningar i vårt bokningsprogram Medvind. Meddela eventuella förändringar i arbetstid innan du klarmarkera din tid genom att ringa till bemanningsenheten. Du måste ha klarmarkerat senast den 5:e för föregående månad för att lön ska betalas ut.
Semesterersättning
Som timavlönad har du som vikarie inte några semesterdagar att ta ut, du får istället semesterersättning enligt avtal utbetalt för arbetspassen du arbetar.
Obekväm arbetstid, OB-ersättning
Du som arbetar obekväm arbetstid får ersättning utöver din timlön enligt kollektivavtal. Här kan du läsa om vilka ersättningar som gäller för just dig. Allmänna bestämmelser (AB) - SKR
Länk till annan webbplats.
Anmäla ditt lönekonto
Kommunen betalar ut din lön via Swedbank. Det är viktigt att du registrerar det bankkonto som du vill att lönen ska betalas in på. Det gör du i Swedbanks kontoregister via denna länk, Kontoregister – anmäl konto | SUS | CSN | Avi | Swedbank Länk till annan webbplats.
Du når även länken via medvind, den finns på startsidan när du loggar in via dator.
Om du inte har anmält ditt konto kommer du få din lön via en kontoAVI. Den kommer per post till den adress där du är folkbokförd. Är du över 18 år kan du lösa in AVIn via Swedbanks hemsida. Är du under 18 år måste du tillsammans med din vårdnadshavare lösa in AVIN på ett fysiskt Swedbanks-kontor.
Lönespecifikation
Du kan se din lönespecifikation i Medarbetarportalen. För att se din lönespecifikation klickar du på Mina uppgifter. Under Välj utbetalningsdatum kan du även välja att se en tidigare månads specifikation.
Anhöriguppgifter
Du kan lägga in uppgifter till närmsta anhörig i Medarbetarportalen. Klicka på rubriken Adressuppgifter.
Vård av barn – registrera barnets personuppgifter
Om du är frånvarande för vård av barn (VAB) behöver du ha lagt in barnets personuppgifter i Medarbetarportalen. Om du inte har gjort det, kan vi som arbetsgivare inte registrera rätt frånvaroorsak. Klicka på rubriken registrera barn.
Arbetstider
- Sms-bokning innebär ett avtal mellan dig och Lidköpings kommun. Vi ger dig arbete och du lovar att du ska arbeta.
- Om vi skickar en förfrågan om arbetspass via sms vill vi att du svara antingen Ja eller Nej på alla förfrågningar.
- Du har enligt lag rätt till rast efter 5 timmars arbete om du är 18 år och uppåt. Om du är minderårig har du enligt rätt till rast efter 4,5 timmars arbete.
Frånvaro
Sjuk/vård av barn (VAB)
Om du behöver vara frånvarande från bokat arbetspass på grund av sjukdom eller vård av barn är det viktigt att du anmäler det till oss som arbetsgivare. Vi behöver veta att du inte kan arbeta.
Anmälan måste alltid göras via telefonsamtal och får inte ske skriftligt.
Under din introduktion får du information om frånvarorutin.
Vid sjukdom får du ett karensavdrag din första sjukdag. Arbetsgivaren prövar din rätt till sjuklön upp till 14 dagar. Om du är sjuk i mer än sju dagar ska du lämna ett läkarintyg till bemanningssamordnaren på Bemanningsenheten.
Semestervikariat
Vill du jobba hos Sektor social välfärd i sommar?
Klicka här och skicka in din ansökan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontaktuppgifter
Särskilt boende
Bemanningsenheten särskilt boende 0510-77 12 53
Bemanningssamordnare särskilt boende: Madelaine Seger
Stöd i hemmet
Bemanningsenheten stöd i hemmet: 0510-77 12 54
Bemanningssamordnare stöd i hemmet: Siri Forsberg siri.forsberg@lidkoping.se
Funktionsstöd
Bemanningsenheten funktionsstöd 0510-77 12 80
Bemanningssamordnare funktionsstöd: Katarina Andersson katarina.andersson@lidkoping.se
Kontakt
Madelaine Seger
Titel: Bemanningssamordnare
Enhet: Social Välfärd
Tel: 0510771789
E-post: Madelaine.Seger@lidkoping.se
Kontakt
Madelaine Seger
Titel: Bemanningssamordnare
Enhet: Social Välfärd
Tel: 0510771789
E-post: Madelaine.Seger@lidkoping.se
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: kommunstyrelsen@lidkoping.se
%20LK_logotyp_CMYK.png)