Ska du komma på intervju?

Intervjun är ett bra tillfälle för dig att lära dig mer om oss, och för oss att höra mer om dig och din yrkesbakgrund. Här är några tips som kan hjälpa dig inför, under och efter intervjun.

Innan intervjun

Fundera gärna över vad det var som fick dig att söka den aktuella tjänsten hos oss och vad du har för egenskaper och styrkor som du tror skulle kunna passa extra bra för rollen och Lidköpings kommun.

Vissa frågor är vanliga i intervjusammanhang, även hos andra arbetsgivare. Därför kan det vara bra att fundera lite över dessa frågor innan intervjun:

• Vad vet du om Lidköpings kommun?
    Tips! Surfa runt här på webbplatsen, speciellt under rubriken "Kommun och politik" finner du bra information om hur kommunens organisation ser ut.
  • Varför är Lidköpings kommun intressant för dig?
  • Vilka styrkor och erfarenheter har du som passar Lidköpings kommun och jobbet du sökt?
    Tips! Även erfarenhet från till exempel föreningsliv kan vara värt att lyfta.

Under intervjun

Att sitta på en arbetsintervju är kanske inget man gör så ofta. Situationen är därför lite ovan och främmande, och då är det vanligt att vara nervös. Tillsammans gör vi intervjun till en bra stund.

Här är några tips som kan hjälpa dig:

• Var så konkret som möjligt när du svarar på frågor om hur du agerat i olika sammanhang - beskriv situationen, vad du gjorde och vad resultatet blev.
  • Vi uppskattar frågor. Visa att du är nyfiken genom att ställa frågor som du har om oss och jobbet.
  • Var inte rädd för att be intervjuaren förtydliga en fråga om du inte riktigt förstår.
  • Innan du lämnar intervjun bör du ha fått reda på hur nästa steg i rekryteringsprocessen ser ut. Fråga själv om inte intervjuaren tar upp det.
  • Sist men inte minst - försök att slappna av och ta tillvara på även denna erfarenhet.

Efter intervjun

När du träffat oss och varit med om en intervju kommer du att få en återkoppling. Hur lång tid det tar kan variera beroende på vad det är för tjänst och hur många personer vi intervjuar.

Fick du inte jobbet?

Be gärna om återkoppling på vad det var som gjorde att du inte fick tjänsten. Glöm inte att vi kommer att ha fler roller att tillsätta framöver. Våra lediga tjänster finns alltid här på vår hemsida. Håll utkik!

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad: