Föräldrastöd och anhörigstöd till barn och ungdomar

Föräldrastöd

Har du frågor och funderingar i ditt föräldraskap eller upplever utmaningar i relation till ditt barn eller din ungdom?

Då kan det vara skönt att prata med någon utifrån som kan ge vägledning och råd eller gå en föräldrakurs och träffa andra föräldrar i samma situation.

Välkommen att vända dig till kommunens föräldrastöd!

Föräldrastöd för föräldrar med barn 0-12 år

Föräldrastöd för föräldrar med barn 0-12 år finns på familjecentralerna i Lidköping. Här erbjuds rådgivningssamtal och föräldrakurser med inriktning på bemötande och samspel. Som förälder i Lidköpings kommun är du välkommen att ta kontakt oavsett vilken vårdcentral du tillhör. Det finns möjlighet att komma på upp till tio samtal, det är kostnadsfritt och förs inga journaler.

Guldvingens familjecentral
Sara Sjömark
Tfn. 0510-77 04 18
E-post: sara.sjomark@lidkoping.se

Ågårdsskogens familjecentral
Erika Burén
Tfn. 0510-77 18 77
E-post: erika.buren@lidkoping.se

Föräldrastöd för föräldrar med ungdomar 12-18 år

Föräldrar med ungdomar i åldern 12-18 år kan få föräldrastöd genom verksamheten Källan som ligger i Rörstrandsområdet i Lidköping. Här erbjuds rådgivningssamtal och föräldrakurser med inriktning på bemötande och samspel. Ungdomen kan också vara med i samtalen. Det finns möjlighet att komma på upp till tio samtal, det är kostnadsfritt och förs inga journaler.

Källans föräldrastöd
Frida Svensson
Tfn. 0510-77 04 62
E-post: frida.svensson3@lidkoping.se

Föräldrakurser – ABC, Komet och Trygghetscirkeln

I Lidköping erbjuds de tre föräldrakurserna ABC, Komet och Trygghetscirkeln. Kurserna är kostnadsfria, hålls i grupper med upp till tio deltagare och leds av utbildade kursledare.

ABC och Komet liknar varandra genom att de ger föräldrar strategier och verktyg för att stärka relationen och minska konflikterna med sina barn. Skillnaden är att ABC är en kortare mer generell kurs medan Komet har fler träffar och passar när föräldrar har mycket bråk och konflikter med sina barn. Kurserna finns med inriktning 3-11 år och 12-18 år. Varje termin startar ABC eller Komet för båda åldersgrupperna. Komet 3-11 år finns även som webb-kurs för den som vill gå kursen digitalt, den kallas iKomet.

Trygghetscirkeln riktar sig till alla föräldrar och kan ges både i grupp och enskilt. Den bygger på information och reflektion om hur man kan hjälpa sina barn att bli trygga och få god självkänsla. Som förälder får man hjälp att lättare få syn på sitt barns behov och man får samtala om och reflektera kring sitt eget föräldraskap. Nya kurser startar varje termin.

Anhörigstöd till barn och ungdomar

Har du en förälder som berusar sig på alkohol, tabletter eller narkotika?
Du är inte ensam, det finns hjälp och stöd. Man kan få prata om detta enskilt eller i grupp.

I vår gruppverksamhet som heter Tryggve får du träffa andra som har det på ett liknande sätt och gruppledare som har kunskap kring missbruk och beroende. Vi lär oss bland annat om hur alkohol och droger påverkar en familj och våra relationer och hur det känns att vara anhörig till någon med missbruksproblem. Tryggve finns för dig som är mellan 7-19 år gammal.

Hör av dig om du vill ha kontakt eller veta mer.

Alexandra Nordling
Tfn. 0510-77 10 18
E-post alexandra.nordling@lidkoping.se

Moa Lilja
Tfn. 0510-77 08 60
E-post moa.lilja@lidkoping.se

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad: